Ahad, 8 April 2012

Etika kerja pendidik di taska perlu transformasi

Saya amat terpanggil untuk berkongsi maklumat berkenaan kenyataan Prof. Datuk Dr Noor Azlan Ghazali, Naib Canselor Hal Ehwal Akademik dan Antarabangsa, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berkenaan KEPERLUAN UNTUK TRANSFORMASI, Mingguan Malaysia, Ahad 8 April 2012, muka 10.  Lalu maklumat itu terarah kepada bidang pengasuhan awal kanak-kanak negara.  

Khususnya, penyataan bagi mencapai negera maju, kerajaan berperanan sebagai facilitate ekonomi.  Contohnya untuk memenuhi keperluan pusat asuhan kanak-kanak, kerajaan hanya perlu memberi khidmat bimbingcara dengan sokongan dasar, perundangan dan akta yang merangsang pihak swasta atau individu rakyat upper midle income menubuh dan menyelianya dalam gerbang ekonomi yang sihat dan sejahtera kanak-kanak.   

Menjangkau situasi itu, saya juga mendapati usaha mendayaupaya bidang kuasa dan tangggungjawab agensi kerjaan, swasta dan individu usahawan industri (kini hanya dikenali sebagai pengusaha taska) jelas disusungalurkan dalam Dasar Asuhan dan Didikan Kanak-kanak Kebangsaan menerusi Konsep Kurikulum Kebangsaan PERMATA .  

Persoalannya, adalah rakyat umum menerusi tanggungjawab individu proaktif untuk menjiwai dan membudayakan evolusi pembangunan negara ini?    Bagaimana dengan warga kerja dalam bidang pengasuhan awal kanak-kanak?  Adakah anda sedia melakukan anjakan paradigma meneroka evolusi dalam industri ini?

Misalnya menekankan budaya kerja yang berlandaskan aspek;
1.  produktiviti
2.  integriti
3.  menekankan Bidang Keberhasilan Keutamaan Negara (NKRA) dalam tugasan kita
4.  menjadi rakyat minda kelas pertama
5.  mengekalkan  memartabatkan jati diri bangsa negara
6.  sedia mengamalkan budaya kerja  kreatif dan inovasi
7.  menjunjung Rukun Negara
8.  mengamalkan gaya hidup berlandaskan syariat

Semuanya perlu bermula daripada 'dunia' yang ada dalam gengaman tangan kita.  Bagaimana hendak memulakannya?  Ya, mudah sahaja menerusi diskusi bersama iaitu komen anda kepada entry ini.    Bagi memulakan dengan kekuatan yang anda miliki.  

Cuba fikir-rikirkan;
- pengusaha taska sebagai usahawan rangkaian francis global (pengalaman 20 tahun ke atas)
- penyelia taska sebagai CEO (pengalaman 15 tahun ke atas)
- pengasuh taska sebagai pendidik murabbi (diploma/sarjana muda)
- pembantu pengasuh taska sebagai pra-kaunselor  bertauliah (persijilan)
- tukang masak sebagai pakar pemakanan (persijilan)
- ibu bapa kanak-kanak sebagai 'stakeholder/ potensi rakan niaga.

Wasalam. Selamat bersantai bersama keluarga. 


Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...