Isnin, 31 Mei 2010

TULIS apa sahaja, asalkan konsisten

      PADA 28 Mei 2010 hingga 30 Mei 2010 lalu saya telah menghadiri BENGKEL PENULISAN FIKSYEN anjuran Akademik Penulis Sdn Bhd.  Pembimbing bengkel tersebut adalah Cik Salina Ibrahim, seorang penulis novel Best Seller  yang produktif dewasa ini.
      Saya teruja mendengar kesungguhan beliau meniti tangga dalam dunia penulisan.  Modul bengkel yang disediakan mudah diikuti dan difahami.  Oleh kerana ia disusun dengan begitu cara iaitu memotivasi, menunjuk cara dan do and don't dalam arena penulisan bagi memastikan manuskrip bakal penulis mendapat tempat dalam penilaian penerbit.
      Cabarannya sekarang, bila saya boleh menghasilkan sinopsis ->... selepas itu menulis manuskrip penulisan saya?
      Emm...saya perlu mendisiplinkan diri untuk menulis apa sahaja setiap hari.  Maka inilah langkah pertama saya.  Apa dia?  Untuk menulis sekurang-kurangnya 50 patah perkataan sehari dalam blog ini.
      Bak kata pepatah tegal bisa kerana biasa.  Tiada alasan.  Namun hasrat perlu disusuli dengan tindakan demi suatu perubahan yang bermakna.

Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...