LAPORAN PRAKTIKUM PELATIH
Panduan Umum berkenaan maklumat yang
dikongsikan ini adalah berdasarkan keperluan utama institusi, kemudian saya tambah
berdasarkan pengalaman semasa menjalani praktikum mengajar bagi Kursus Diploma Pendidikan
Awal Kanak-kanak, Institut Perkembangan Awal Kanak-kanak (IEYD).
1.
Sediakan fail yang sesuai – Ukuran ketebalan yang
sesuai. Digalakkan guna ring file bersampul plastic berwarna putih. Memudahkan pelatih menghias muka hadapan dan
belakangnya kelak
2.
Semua dokumen dicetak pada A4, font Arial/Times, saiz 12, spacing 1.5. after 10
pt.
3.
Sediakan folder dan sub folder mengikut tajuk-tajuk.
4.
Susunan kandungan mengikut urutan yang
dicadangkan.
5.
Boleh sediakan lebih daripada satu fail jika
fail pertama telah penuh.
6.
Portfolio perlulah menarik, kreatif dan mudah
untuk disemak.
Maklumat di muka
hadapan fail adalah:
|
Butiran yang perlu ada dalam LAPORAN PRAKTIKUM PELATIH Di bawah adalah senarai semak butiran isi
kandungan fail LAPORAN PRAKTIKUM bagi
rujukan pelatih. Sila catatan muka surat pada setiap
helaian.
Unit
|
Tajuk
dan Butiran Isi Kandungan
|
Catatan
|
||||||||
A
|
MUKADIMAH
-
Laporan praktikum ini untuk apa?
-
Dimana anda menjalani praktikum?
-
Tempoh masa?
-
Penghargaan kepada pihak taska dan tadika
-
Tandatangan
-
Nama penuh
-
No. kad pengenalan
-
Tarikh
***disertakan 1 gambar anda bersama penyelia taska dan tadika,
nyatakan penerangan tentang gambar secara ringkas.
|
|||||||||
B
|
PROFIL
PELATIH
-
Gambar ukuran passport
-
Nama penuh
-
No. kad pengenalan
-
Umur/tempat lahir
-
Alamat surat-menyurat
-
No. telefon
-
Emel
-
No. pelajar
-
Nama kursus
-
Tempat belajar
-
Falsafah anda
-
Lampiran
·
surat tawaran praktikum
·
rekod kehadiran di taska/tadika
·
salinan cuti sakit
|
|||||||||
C
|
PROFIL TASKA atau TADIKA
a. Nama
b. Alamat
surat-menyurat
c. No.
tel/faks/emel
d. Gambar
taska/tadika
e. Peta
lokasi
f.
Visi
g. Misi
h. Falsafah
i.
Carta organisasi
j.
Senarai nama kakitangan/pendidikan
k. Peraturan
taska/tadika
l.
Takwim Tahunan taska/tadika
m. Rancangan
Kalendar Tema taska/tadika
n. Jadual
harian taska/tadika
o. Jadual
menu harian taska
p. Jumlah
keseluruhan kanak-kanak taska;
·
Taska
-
2 bulan hingga 24 bulan
-
24
bulan hingga 36 bulan
-
36 bulan hingga 48 bulan
*** Contoh bentuk jadual.
q. Maklumat
murid kelas tadika
r.
Jumlah keseluruhan kelas dan murid di tadika
berkenaan
·
Nyatakan nama penuh guru bertugas
·
Latar belakang pendidikan
·
Rekod butiran murid di kelas pelatih AJAR
(boleh dibuat dalam bentuk jadual)
-
Nama penuh murid
-
No. surat beranak
-
Tarikh lahir
-
Umur
-
Jantina
-
Latar belakang keluarga
o
Nama penuh bapa
(i)
Pekerjaan
(ii)
No. telefon
o
Nama penuh ibu
(i)
Pekerjaan
(ii)
No. telefon
o
Alamat surat-menyurat
|
|||||||||
D
|
RANCANGAN BULANAN
a.
Masukkan tema bulanan (dalam bentuk jadual dan
gambar atau sebagainya)
***gunakan
kreativiti anda.
|
|||||||||
E
|
RANCANG WEB PENGAJARAN
a. Minggu
ke minggu
b. Harian
berdasarkan jadual harian
***dalam bentuk
maping atau jadual
|
|||||||||
F
|
RANCANGAN
MINGGUAN
a. Rekodkan
aktiviti yang dirancangkan dalam seminggu – Isnin hingga Jumaat
·
Taska – merujuk jadual aktiviti harian (berdasarkan
perkembangan kanak-kanak)
·
Tadika – merujuk kepada tunjang, tema dan
subtema (Rujuk KSPK)
***sila catatkan
no. SP . Rujuk format kolej.
|
|||||||||
G
|
RANCANGAN HARIAN
***Rujuk format
yang telah ditetapkan oleh kolej.
|
|||||||||
H.
|
JURNAL
a. Pelatih praktikum
·
Tarikh
·
Catatan refleksi (selepas setiap sesi
pengajaran)
·
Merenung akan kekuatan diri merujuk kepada
ciri-ciri seorang guru cemerlang.
-
Sahsiah
-
Kemahiran P&P
-
Alat bantu mengajar
-
Pedagogi
-
Pengurusan kelas
-
Kaedah /teknik komunikasi
·
Mencatatkan kelemahan
-
Mengenalpasti punca kelemahan
-
Atau kegagalan
o
mencapai objektif P&p
o
mengawal murid
o
menarik minat murid
·
Catatan tempoh tindakan susulan akan diambil bagi mengatasi kelemahan tersebut.
·
Tandatangan
·
Nama penuh
·
Masa
b. Catatan pemerhatian harian FOKUS kepada seorang
kanak-kanak
·
Pemasalahan
·
Penemuan pencapaian dalam perkembangan
·
Insiden yang amat signifikan dengan kebolehan
·
Berkaitan rapat dengan kecerdasan pelbagai dan
perkembangan IREJ.
·
Lampiran
-
Gambar
aksi kanak-kanak berkaitan peristiwa itu.
-
Biodata dirinya (nama penuh, tarikh lahir,
umur dan kegemaran)
o
Latar belakang keluarga, ibu bapa,
adik-beradik
o
Alahan
o
Pemasalahan pembelajaran, pergaulan, emosi,
nilai-nilai murni dan komunikasi berhemah.
|
|||||||||
I
|
PORTFOLIO KANAK-KANAK (untuk
taska) /MURID (untuk tadika)
a. Gambar
aktiviti kanak-kanak mengikut
·
TASKA – perkembangan kanak-kanak
·
TADIKA- semua tunjang KSPK
***sila tulis
catatan perihal objektif aktiviti yang dijalankan, hasil pengajaran, masa dan
tarikh.
b. Lembaran
kerja dan hasil kerja
·
TASKA – perkembangan kanak-kanak
·
TADIKA- semua tunjang KSPK
***telah ditanda,
tarikh, komen pelatih akan pencapaian kanak-kanak.
c. Gambar Aksi
kanak-kanak menunjukkan
mereka terlibat secara langsung dengan aktiviti tersebut/ ketika menggunakan
bahan bantu mengajar (BBM) . Sila tulis caption objektif
aktiviti yang dijalankan, hasil pengajaran, masa dan tarikh.
|
|||||||||
J
|
PENUTUP
-
Catatan
Pengalaman
-
Adakah mencapai objektif
-
Cadangan atau komen kepada Unit Praktikum
Kolej
-
Sekian, terima kasih.
-
tandatangan
-
Nama penuh
-
tarikh
|
Disediakan Oleh:
Nooraini
binti Haji Khaironi
Penilai
Praktikum
27hb
Februari 2012, 10:32 malam.
1 ulasan:
Salam n hi. Nk tanya. Yang bahagian dlm jadual tu. Kan ada mukadimah then penerangan dia. Kena type juga ka penerangan dia or just letak mukadimah sahaja? Terima kasih.
Catat Ulasan