Sabtu, 11 Jun 2011

"LAYANAN ISTERI VS PERKHIDMATAN PELACUR KELAS PERTAMA"

Perkahwinan adalah suatu ikatan pernikahan yang menghalalkan perhubungan seorang lelaki dan wanita dalam sebuah institusi kekeluargaan.   Oleh itu setiap perbuatan keduanya dalam menunaikan tanggungjawab selaku isteri dan suami yang ikhlas adalah suatu ibadah. 

Keharmonian pengurusan dan pentadbiran segala urusan dan aktiviti harian pasangan yang diibaratkan melayari sebuah masjid ini adalah suatu usaha yang mulia.  Oleh kerana zuriat yang lahir hasil perkahwinan ini, perlu dibimbing agar menjaluri sunnah dan mengamalkan serta menjauhi yang dilarang oleh Islam.  

Justeru itu tidak layaklah 'perkataan perkhidmatan pelacur kelas pertama' digunakan sebagai bidalan kepada menyeru agar para isteri memperbaiki sahsiah diri serta meningkatkan ketaatan kepada suami bagi menjaga kesejahteraan keharmonian rumah tangga.

Sesungguhnya bangsa Melayu mempunyai pekerti yang mulia.  Banyak perumpamaan, ungkapan kata yang lebih sopan dan berhemat boleh digunapakai untuk menyampaikan mesej ini.

Cara pendekatan Y. Bhg Datuk Norbayah dalam Slot Semanis Kurma perlu menjadi contoh teladan.  Di mana dalam usaha menyampaikan maklumat tips mensejahterakan rumahtangga menerusi seloka dan pantun. 

Bak kata pepatah terlajak perahu boleh berundur, telajak kata.  Tercalar maruah dan keperibadian pemilik diri.  

Semoga kesilapan cara penyampaian kenyataan awam pihak  kepimpinan Kelab Isteri Taat atau KIT perlu dijadikan iktibar oleh para pemimpin masyarakat yang lain dan kita semua.

Sayugia perlu diingati bahawa salah satu ciri isteri yang taat adalah menjaga tutur kata, kerana isteri solehah sentiasa menjaga maruah diri dan maruah suaminya.

Wallahualam.


Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...