Salam sejahtera semua.
Kebelakangan ini saya amat terpanggil untuk mencari maklumat berkenaan ETIKA KERJA PENDIDIK AWAL KANAK-KANAK. Secara peribadi maklumat tersebut amat penting sebagai alat pengukur penanda aras nilai khidmat asuhan dan didikan sepanjang tempoh berkhidmat ini.
Syukur Alhamdulillah pencarian maklumat ada terkandung dalam nukilan Izzah Khalil dan Adilah. Di sini saya akan kongsikan secara ringkas. Bagaimana saya hanya memfokus kepada intipati maklumat berdasar kesesuaian bagi keperluan untuk saya merangka strategi ke arah memandapkan lagi mutu khidmat budi kepada anak-anak didik.
Anak-anak didik kita ini adalah KHALIFAH ALLAH. Mereka ini adalah bidadari syurga yang telah diamanahkan kepada kita untuk ditarbiyahkan mereka akan ilmu Dinnul Islam, ilmu fardhu Ain, amalan sunnah Nabi Muhammad Sollallah Alaihiwasallam. Termasuklah ilmu kemahiran bermasyarakat.
Sebelum menyusuri lebih jauh, suka saya petik maksud perkataan ETIKA .
Menurut Kamus Dewan Edisi Ke-4, Etika
adalah nilai-nilai akhlak yang menjadi pegangan seseorang individu atau sesuatu
kumpulan persatuan atau pekerjaan.
1. Kod Etika Perilaku Guru Prasekolah
Adakah anda seorang guru
prasekolah yang baik? Setiap pendidik awal kanak-kanak perlu sentiasa membuat refleksi.
Perkara yang sangat mustahak kepada seorang guru
prasekolah adalah :
- Melekakkan kanak-kanak dan keluarga mereka sebagai fokus yang utama. Kanak-kanak adalah kanak-kanak, mereka perlu diterima, dihormati dan dilayan dengan cara yang terbaik.
- Anda sentiasa menunjukkan kelakuan yang mengambil berat tentang mereka.
- Kita perlu senyum, ketawa, bercakap dengan kanak-kanak, berjenaka dengan kanak-kanak, meletakkan tangan pada bahunya, duduk bersama mereka, dan memeluk mereka jika perlu dan memberitahu kanak-kanak bahawa anda sangat mengambil berat terhadap mereka.
2. Etika Tanggungjawab Kepada Kanak-Kanak
Selaku seorang pendidik kanak-kanak adalah wajar kita mempunyai ciri-ciri profesional seperti berikut:
- Peka terhadap perasaan kanak-kanak dan kualiti kanak-kanak berfikir.
- Lebih mengutamakan kebajikan kanak-kanak dan keselamatan kanak-kanak
- Sedia mendengar suara hati kanak-kanak dan memahami mereka.
- Mempunyai rasa belas kasihan dan kasih sayang kepada kanak-kanak.
- Selalu menggunakan komunikasi bukan lisan dan memaksimakan komunikasi bersama kanak-kanak.
- Sentiasa melindungi hak kanak-kanak.
- Bersikap adil terhadap setiap individu kanak-kanak tanpa mengira faktor-faktor jasmani, mental, emosi, politik, ekonomi, sosial, keturunan atau agama.
- Menerima kanak-kanak sebagai individu yang berbeza dan menggunakan aspek yang positif dalam kumpulan kanak-kanak.
- Membuat kawalan yang baik daripada membuat ugutan (threatening).
- Memberikan perasaan yang responsif, sentiasa memberi galakan dan memberi peluang kejayaan kepada kanak-kanak serta memberi sokongan apabila mereka dalam keadaan yang kebingungan dan keliru.
- Menunjukkan suatu cara berpakaian, pertuturan dan tingkah laku yang dapat memberikan contoh yang baik kepada kanak-kanak.
- Membawa unsur kecindan (humor) dan daya imaginasi dalam kumpulan.
- Meningkatkan dan memaksimakan komitmen terhadap kekuatan dan potensi kanak-kanak.
- Membimbing dan mengajar kanak-kanak mempelajari satu tahap penguasaan kemahiran mengikut tahap pencapaian dan penguasaan kemahiran mereka.
3. Etika Tanggungjawab Kepada Ibu
Bapa
Pendidik awal kanak-kanak juga mempunyai tanggungjawab
kepada ibu bapa dan keluarga kanak-kanak seperti:
- Sebagai seorang guru anda adalah seorang manusia yang mementingkan manusia lain.
- Menghormati tanggungjawab utama ibu bapa terhadap anak-anak mereka.
- Kita mempunyai etika tanggungjawab untuk merahsiakan semua maklumat mengenai kanak-kanak dan keluarganya kecuali yang berhak mengetahuinya.
- Kita tidak boleh menceritakan hal kanak-kanak di hadapan ibu bapa mereka, kerana ini akan merosakkan konsep kendiri kanak-kanak.
- Berusaha mewujudkan hubungan mesra dan kerjasama yang erat di antara institusi pendidikan dengan rumah tangga.
- Memberi maklumat kepada ibu bapa demi kepentingan anak-anak mereka dan menggunakan maklumat yang diterima daripada ibu bapa secara teliti dan bijaksana.
- Mengelakkan diri daripada mengeluarkan kata-kata atau melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan kepercayaan pelajar terhadap ibu bapa atau penjaga mereka.
- Mengelakkan diri daripada menggunakan atau dipengaruhi oleh kedudukan sosial dan ekonomi ibu bapa pelajar.
4. Etika Tanggungjawab Kepada Masyarakat
Pendidik adalah role model kanak-kanak dalam masyarakatnya. Justeru itu nilai-nilai budaya kesopanan perlu didedahkan kepada kanak-kanak.
- Guru pendidikan awal kanak-kanak harus memupuk kesantunan diri kepada kanak-kanak di bawah jagaannya supaya menghormati ibu bapa dan orang yang lebih tua
- Mengelakkan diri mengajar kanak-kanak tentang ajaran yang bertentangan dengan adat dan budaya masyarakat.
- Berpegang kepada tingkah laku yang sopan dan diterima oleh masyarakat.
- Mempamerkan bahasa pertuturan yang baik untuk menjadi ikutan kanak-kanak dan keluarga.
- Menunjukkan cara berpakaian yang sopan dan terpuji.
- Menghormati masyarakat setempat dan memenuhi segala tanggung jawab sebagai seorang warganegara dan sanggup mengambil bahagian dalam sebarang kegiatan masyarakat.
- Mengelakkan diri dari melakukan perbuatan yang sumbang pada mata masyarakat.
- Menggalakkan kerjasama dan persefahaman di antara guru dengan ibu bapa, institusi pendidikan dengan masyarakat.
5. Etika
Tanggungjawab Terhadap Pentadbir
Guru mempunyai etika dan
tanggungjawap kepada pentadbir atau guru besar atau pengurus di premis
nursery iaitu :
- Sentiasa patuh kepada arahan perkhidmatan atau arahan guru besar dari masa ke semasa. Contohnya arahan menepati masa datang dan waktu balik sangat penting.
- Guru mesti datang awal sebelum kanak-kanak datang.ke sekolah. Guru tidak boleh balik sebelum kanak-kanak semua balik ke rumah masing-masing.
- Guru perlu menunggu kanak-kanak sehingga ibu bapa mereka menjemput mereka balik.
- Jawatankuasa pentadbir perlu menetapkan masa paling lewat untuk mengambil anak mereka dan sekiranya lewat perlu dimaklumkan lebih awal dan bayaran lebih masa perlu dikenakan mengikut jam yang ditetapkan.
- Guru tidak boleh meninggalkan kanak-kanak tanpa guru lain atau pembantu. Kita perlu sentiasa hadir bertugas bersama kanak-kanak.
- Segala kelengkapan dan perabut yang dibeli dan digunakan perlu direkod dan dilaporkan kepada pentadbir dari masa kesemasa.
- Guru hendaklah membuat permohonan kepada pentadbir sekiranya hendak membawa kanak-kanak untuk aktiviti lawatan dan mendapatkan keizinan dari ibu bapa atau penjaga tentang lawatan yang hendak dilaksanakan.
- Segala perkara yang melibatkan kewangan perlu mendapat arahan dari pentadbir, dan sekiranya memungut yuran atau sumbangan wang perlu diserahkan kepada bahagian kewangan sekolah.
6. Etika Tanggungjawab Selaku Pekerja
Guru dan Pembantu tadika adalah menjadi ahli dan rakan sejawat kepada anda dalam melaksanakan aktiviti–aktiviti di prasekolah/ tadika/ taska. Anda yang menentukan senarai tugas dan agihan tugasan yang perlu dilakukan setiap hari di prasekolah/ tadika/ taska. Antara tugas yang yang mesti dilakukan oleh pekerja adalah seperti berikut:
- Mempastikan prasekolah sentiasa bersih dan kemas di dalam dan di luar bilik darjah. Contohnya mengelap lantai bilik darjah setiap hari selepas kanak-kanak meninggalkan bilik darjah.
- Pembantu guru (khusus tadika/taska kerajaan) - Memasak makanan mengikut menu yang anda ditetapkan pada setiap hari. Anda memastikan makanan yang dimasaknya sentiasa bersih dan cara masak yang sesuai dengan selera kanak-kanak iaitu tidak pedas dan elakkan keracunan makanan.
- Sentiasa hormat kepada pekerja dan menjaga kebajikannya
- Anda perlu membimbing pekerja supaya memahami psikologi kanak-kanak dan bekerjasama dalam melaksanakan saranan yang positif untuk kanak-kanak melakukannya contohnya sentiasa mengucapkan terima kasih, menghormati orang tua dan memuji sekiranya kanak-kanak melakukan sesuatu perbuatan yang baik dan terpuji.
Saya berpendapat selaku pendidik awal kanak-kanak sama ada guru tadika swasta atau pengasuh di taska juga pengusaha taska di rumah disarankan mematuhi kod etika ini. Jadikan ia sebagai garis panduan budaya kerja yang profesional. Dengan adanya garis panduan di atas, kita merasa kerjaya bidang pendidikan awal kanak-kanak setanding dengan bidang kerjaya yang lain. Secara tidak langsung kita memulakan langkah memartabatkan nilai kerjaya bidang ini pada mata masyarakat.
Sumber Rujukan:
http://www.slideshare.net/izzahkhalil/kod-etika-guru-prasekolah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan