"I nak mulai hari ini semua teacher hantar lesson plan selewat-lewatnya pada petang Isnin. Tapi kalau tak siap juga hantar aje sebelum hari Rabu." tegas Penyelia.
Aku mendengar dan mencatat peringatan tersebut dengan pen warna merah BOLD LETTER dan circle lagi you perkataan B4 MONDAY/ MONDAY MORNING - LESSON PLAN.
Kelihatan ramai wajah kelat pada staf meeting petang itu. Rupanya terdapat 2/3 orang teacher senior sering menghantar lesson plan lewat. Kemudian copy paste pula. Aku terus bermunajat dalam hati agar diri ini terus diberi disiplin diri dan kelapangan waktu untuk melaksanakan tanggungjawab merangka aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam lesson plan record book tanpa miss dan on time.
Kenapa membuat lesson plan perlu dilaksanakan? Kita amat perlu menyediakan lesson plan P & P sebagai persiapan diri dalam menggurus perjalanan aktiviti dengan anak-anak didik. Keduanya, kita dapat merangka kesinambungan pengajaran silibus pembelajaran berdasarkan keperluan target kalender tahunan tadika/taska. Ketiganya, isi kandungan P & P tersebut menjadi rujukan teacher sekiranya terdapat ibu bapa yang bertanyakan perkembangan pembelajaran anak mereka. Keempatnya, ia memudahkan teacher menyediakan bahan maujud bantu mengajar. Oleh kerana kanak-kanak pada awal usia ini lebih cenderung kepada penglibatan diri dalam aktiviti pembelajaran secara hand-on yang melibatkan sensory motor mereka.
"Susah lah, nak buat lesson plan ni. Lagipun murid kita cuma 10 orang je. Apa nak susah-susah. Dulu kat tadika lama I tak de pun benda remeh-temeh macam ni." Gerutu Si Cinta.
Sayang...oiii, bukan ke kita perlu sentiasa muhasabah diri dan melakukan refleksi untuk menerobos kejayaan diri dengan sentiasa meningkatkan kecekapan diri. Maka, tiada masa untuk bermain alasan dan bisik-bisik belakang. Tindakan yang sebaik-baiknya jikalau tidak begitu jelas akan sesuatu topik atau kekeringan idea untuk merangka aktiviti untuk active learning maka bertanya dan berbincanglah dengan mereka yang tahu. Kepayahan akan menjadi senang apabila kita telah biasa melakukannya sebagai rutin.
Tips yang teacher perlu faham adalah senarai hasil pembelajaran bagi pembelajaran bertema dan teras. Pembelajaran bertema ini memfokuskan kepada active learning dan komunikasi seperti vocabulary dan perbendaharaan kata serta sebutan.. Manakala teras banyak merujuk kepada buku/dokumen lembaran kerja silibus tadika atau taska.
Kesimpulannya, semua pendidik perlu buat catatan rancangan mengajar. Oleh kerana sekiranya kita cuti kecemasan, teacher ganti kelas kita ada idea apa nak buat bersama-sama anak-anak didik kita. Kemudian ia perlu disusuli dengan catatan rekod pencapaian anak-anak didik menerusi pemerhatian dan assessement pula. Dari situ barulah kita dapat meninjau keberkesanan kaedah pengajaran kita. Jadi kita dapat memperbaiki mana yang lemah dan kekurangan umphh. Sebaliknya, kekuatan diri kita perlu ditingkatkan ke peringkat yang terbaik.
Apa tunggu lagi, jom kita sama-sama siapkan persediaan mengajar untuk esok. Caya lah....
Wallahuallam bissowab.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan