Selasa, 5 Mei 2020

9 Kecerdasan dalam diri kita dan anak-anak

oleh
Nooraini Khaironi

Sedarkah kita bahawa Allah menjadikan kita seorang insan yang sempurna?

Sumber: Mira Halim Thursday, April 18, 2013 

Subhanallah, penemuan Howard Gardner menyatakan bahawa setiap individu memiliki 9 kecerdasan iaitu logik matematik, visual ruang, spiritual, muzik, interpersonal, intrapersonal, naturalis, kinestatik dan verbal lingustik.  Ia dikenali sebagai kecerdasan pelbagai.  Cuma tahap domiman sesuatu kecerdasan itu berbeza antara individu.  Itu ada anak gemar muzik sebab dia ada kecerdasan muzik, ada anak kita petah berkata, sering menjadi juara pidato kebarangkalian dia memiliki kecerdasan verbal lingustik.

Sistem penilaian anak-anak kita di sekolah kini telah berasaskan 9 kecerdasan ini.  Misalnya dalam aktiviti ko-kurikulum di sekolah anak-anak kita diasah potensi diri dari segi kebolehan anak-anak kita.  Itu sebabnya ada pelbagai kelab, persatuan dan aktiviti di sekolah.

Tips untuk mengembangkan kerjaya juga boleh berpandukan 9 kecerdasan ini.  Cuba lihat keputusan ujian psaikometrik anak anda.   Ia amat membantu anda merangka kerjaya masa depan anak-anak anda.  Keputusan peperiksaan jatuh nombor dua.  Oleh kerana akademik anak boleh digilap menerusi proses pembelajaran hingga ke peringkat tinggi kelak.  

Yang penting sekarang kita renung bakat anak-anak kita.  Ada anak yang cemerlang dalam sukan, tapi sederhana dalam akademik.  Ada hingga mampu mewakili Malaysia di peringkat antarabangsa.  Segelintir ibu ayah selalu memarahi anak itu kerana banyak buang masa bermain.  Lantas menyekat penglibatan anak tersebut.   Tindakan ini memberi tekanan emosi kepada anak remaja.  Menyebabkan wujudnya keretakan hubungan anak dengan orang tuanya.  

Keadaan ini amat membahayakan ikatan perhubugan ibu ayah dan anak sepanjang hayat.  Oleh kerana dikhuatiri mereka hilang kepercayaan dan hormat kepada ibu ayah hingga menyukarkan ikatan kasih sayang sebagai ahli keluarga.  Di mana akhirnya anak remaja kita tidak sedia lagi berkongsi hal ehwal kehidupannya dengan ibu ayah.  Sebaliknya memilih rakan sebagai teman yang lebih dipercayai.

Sekiranya cabaran ini berlaku kepada diri anda.
Bagaimana untuk menawan kembali hati anak kita ini?

Di sini saya kongsikan tindakan positif yang perlu diambil.
1.  Muhasabah diri.  Munajat kepada Allah untuk memberi panduan dan pedoman.
2.  Akui dalam diri bahawa anda menghadapi masalah mengurus emosi ketika bersama anak.
3.  Ikuti kursus pengurusan emosi diri dan keibubapaan.
4.  Ilmu yang diperolehi daripada kursus kita amalkan dalam keluarga.
5.  Sentiasa berdoa dan membaca Al Quran.
6.  Ubah cara bertutur dengan anak.  Ucapkan yang baik-baik.
7.  Yakin kepada pemikiran dan getik hati bahawa anak kita sebaik-baik Ciptaan Ilahi.
8.  Sentiasa ucapkan Syukur kepada kelebihan anak.  
Contoh,"Syukur Ya Allah Alif taat beribadah.  
Sungguhpun dia tak pandai.  
Tapi subjek seni lukis dia selalu dapat A.
Setiap anak Allah dah tentukan rezekinya.
Insyaallah Alif akan jadi anak yang berjaya
dalam kerjaya dan akhirat."
9.  Sentiasa bercakap dengan diri bahawa Allah Maha Mengetahui.

Selaku ibu ayah,  perlu bijaksana menguruskan emosi dan perasaan marah kepada anak-anak.  Khasnya apabila anak-anak tidak mampu memberikan kejayaan akademik seperti mana yang anda impikan.  Kita perlu bijaksana.  Berpijaklah dibumi nyata.  Kejayaan kerjaya perlu lalui proses yang panjang dan getir.  

Perlu kita hindari kehidupan nyata bukan mudah.  
Kepayahan dan keperitan adalah universiti kejayaan tokoh ekonomi hari ini.
Perasaan marah kita perlu diubati.
Kata-kata kita perlu lebih berbentuk motivasi.  Bukan memaki.
Pemikiran kita bukan yang negatif kepada anak yang sedang membina kehidupan sendiri.

Itu sebabnya pada kaunselor keluarga berpesan jadikan anak kawan.
Kenali anak dan beri sokongan minat dan potensi dirinya.
Elak membandingkan antara anak kerana setiap anak ada keistimewaannya tersendiri.  Lihat 5 jari di tangan kita.  Tidak sama panjang.  Kegunaannya juga berbeza.  Tangan kanan untuk makan.  Tangan kira untuk beristinjak.  Tetapi kita perlukan keduanya bagi menyempurnakan tanggungjawab dalam kehidupan. 

Sungguhpun demikian ketika mengangkat takbir semasa solat kedudukan keduanya sama. Itulah mulianya insan pada mata Allah Maha Pencipta. 

Jadi siapa kita untuk melebalkan anak-anak syurgawi ini.
Ajari dan bimbinglah mereka menjadi insan berbudi dan berbakti.  
Kepandaian anak-anak adalah suatu rezeki.




Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...