Pendidikan di
Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan
dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia
yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan
Negara.
Oleh yang demikian para pendidik awal kanak-kanak sama ada di TASKA dan tadika perlu mengambil usaha yang lebih gigih secara kreatif untuk mengembangkan potensi anak-anak didik pada awal usia di bawah enam tahun secara holistik berasaskan akhlak sunnah Rasulullah s.a.w. dan berpaksikan tauhid kepada Allah.
Justeru itu para pendidik awal kanak-kanak perlu mengkaji kaedah pelaksanaannya yang bersesuaian dengan tahap kesediaan anak-anak didik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan