"Kebersihan itu separuh daripada Iman".
Semua kita hafal penyataan di atas.
Lazimnya kita suka kepada kebersihan.
Oleh kerana kebersihan itu indah.
Kebersihan itu adalah persekitaran yang kemas, menyenangkan kepada pancaindera kita. Iaitu selesa mata memandang. Sedap hidung menghidu. Kotoran habuk tidak kelihatan.
Keadaan tersebut di atas merujuk kepada persekitaran fizikal logistik. Misalnya suasana persekitaran sudut atau bilik aktiviti serta kelas. Termasuklah persekitaran luar dan dalam institusi taska, tadika serta prasekolah.
Masalahnya kini, majoriti junior Pendidik Awal Kanak-Kanak yang terlatih dan berlatar belakang lulusan pendidikan tinggi jijik untuk melakukannya. Kenapa?
Semua kita hafal penyataan di atas.
Lazimnya kita suka kepada kebersihan.
Oleh kerana kebersihan itu indah.
Kebersihan itu adalah persekitaran yang kemas, menyenangkan kepada pancaindera kita. Iaitu selesa mata memandang. Sedap hidung menghidu. Kotoran habuk tidak kelihatan.
Keadaan tersebut di atas merujuk kepada persekitaran fizikal logistik. Misalnya suasana persekitaran sudut atau bilik aktiviti serta kelas. Termasuklah persekitaran luar dan dalam institusi taska, tadika serta prasekolah.
Masalahnya kini, majoriti junior Pendidik Awal Kanak-Kanak yang terlatih dan berlatar belakang lulusan pendidikan tinggi jijik untuk melakukannya. Kenapa?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan