Jumaat, 16 Disember 2016

Gara-gara Bersilat Dalam Kelas

#ceritacikgutadika
Salam ukuwah.
Teman yang budiman.
Sedar tak bahawa dalam diri setiap guru tadika perangainya gila-gila.  Atau kebudak-budakan.  Betul tak?
Sikap keanak-anakan perlu ada dalam diri guru tadika.  Tidak kira berapa umur anda.  “Cikgu Oni ni macam budak-budaklah”. Gelak Hanis apabila saya main silat dengan anak-anak didik.  Oleh kerana hendak menunjukkan bahawa orang Melayu ada gerak mempertahankan diri.  Ia dikenali sebagai silat.  Pahlawan Jepun, Ninja dikenali sebagai karate.  Kanak-kanak  seronok belajar daripada perlakuan dan penglibatan.
Namun keriangan tersebut meninggalkan pengalaman ngeri pula.  Apabila seminggu selepas itu Puan Sabariah memarahi saya kerana anaknya Haziq memberitau bahawa saya menendang di perutnya. 
“Ya Allah!!!.  Sudah hilang akalkah saya hingga saya akan berbuat demikian kepada anak puan?” Dengan sedih saya bertanya Puan Sabariah.
Kemudian saya menjelaskan aktiviti main-main silat dalam kelas.  Namun ia berjalan dengan gelak-ketawa.   “Haziq, bestkan kita main-main silat dengan kawan-kawan”.  Haziq tersenyum.  “Ada ke cikgu tendang Haziq?” Haziq tunduk.  Perlahan-lahan geleng kepala.
Lalu saya memangku Haziq.  Memuji dia yang selalu cakap benar dan selalu tolong cikgu serta kawan-kawan.  Akhirnya dia beritau perutnya terkena bucu katil semasa hendak menangkap Putih, kucingnya.
Alhamdulillah, sejak peristiwa itu Puan Sabariah mulai ramah dan lebih prihatin akan perkembangan pembelajaran anaknya Haziq.  
Saya pula sentiasa berwaspada dengan individu anak-anak didik dan ibu bapa.  Tidak mahu pisang berbuah dua kali. Pada masa yang sama saya amati bahawa sikap tenang dan jujur In Shaa Allah mampu menyelesaikan masalah. 


Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...