Jumaat, 16 Disember 2016

Over Sayang.....

#ceritaanakdidik.
Salam ukuwah.
Saya mengganggap anak-anak didik seperti anak saya sendiri.  Manakala para ibu bapa sebagai ahli keluarga.  Maka pemasalahan anak-anak kami saling bekerjasama memantau dan membimbing mereka secara berterusan.  Bagaimanapun perihal Airil (bukan nama sebenar)  saya memang over sayang dan prihatin.  Kenapa?  Bacalah kisahnya...
***
Airil ini memang suka bermain di bawah meja.  Kemudian gemar pula buat pensil warnanya bertaburan di atas lantai.  Biasanya Fatin, Danish, Akmal dan Hafiz akan senyum saja.  
Tetapi saya akan pujuk Airil untuk duduk di kerusinya.   Sikap Airil yang seperti kanak-kanak berusia 3 tahun ini memang mengganggu ketenteraman kelas.  Walhal usia sebenarnya adalah 5 tahun.  
“Cikgu, kami risau dengan Airil dah 5 tahun masih tidak tahu bercakap, tidak boleh membaca dan menulis lagi.”  Ujar Puan Suraya suatu hari.
“Sikap Airil dan cara bermain banyak persamaan dengan adiknya Rania yang berumur 3 tahun.” Jelas ibu Airil lagi.
Saya tidak putus asa untuk mendekati Airil.  Baik secara pujukan, pujian, pemberian penghargaan seperti memberi stiker juga hadiah pensil serta buku nota.  Namun saya masih tidak berjaya membentuk kesediaan Airil untuk melakukan aktiviti pembelajaran.
“Cikgu akan telefon Papa Airil.  Beritau Airil koyakkan buku Arissa.”   Suara saya tegas.  Sambil memujuk Arissa yang sedang menangis. 
“Jangan!. Tak nak Papa. Cikgu nak tulis.”  Jerit Airil.  Dengan tangisan.
Saya terus memeluk Airil. Bahagia kerana Airil boleh bercakap buat pertama kalinya.

Alhamdulillah.  Saya merasa amat bersyukur dengan perkembangan tersebut.  Kini Airil sudah boleh membaca, menulis dan menghafal Surah Lazim.  Juga berkomunikasi dengan guru dan rakan-rakan di tadika. 

Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...