Khamis, 16 April 2020

PKP : Tinggal di TASKA

oleh

Nooraini binti Khaironi

source: dreamtime.com


Salam sejahtera semua.

Tiba-tiba terfikir, apakah tahap kesejahteraan pendidik yang duduk di Taska sepanjang PKP?.

Saya dulu pernah duduk di rumah sewa.  Hujung minggu pun sudah merasa tekanan tinggal di 
rumah.  Bagaimana la kepada adik-adik pendidik yang sepanjang PKP tinggal di Taska.  Maksudnya Taska adalah rumah mereka.  

Jom kita fikir-fikirkan

Rutin harian diri dan tugasan pembersihan kawasan tempat tinggal memang up tp date. Sudah pasti tugasan online juga di upload setiap Isnin hingga Khamis.  Itu ramai yang buat pada sebelah pagi kan antara jam 10.00 hingga 11.00 pagi.  

Kemudian siapkan lunch.  Sedia untuk urus diri solat Zohor.  Lepak dan luruskan pinggang.

Jangka masa jam 3 petang hingga 5 petang saat ini yang kosong idea bagi memanfaatkan masa terluang.  Betul ke betul?

Bab ini, apa kata buat projek seperti buat mural.  Kemudian selang-seli dengan aktiviti pengisian rohani atau pun aktiviti kemahiran buat kuih atau meroti.  Ataupun slot perkongsian ilmu membuat video dan mengeditnya guna apps inshot dan sebagainya.  Mungkin juga boleh diadakan siri perbincangan berkenaan persiapan Majlis Asperasi Hujung Tahun.  Dari segi tema, persembahan dan agihan bidang tugas.

Para pengusaha kena kreatif bagi memotivasikan pendidik yang tinggal di Taska.  Perlu diadakan sesi bersama.  Misalnya melihat sesi perkongsian ilmu online anjuran PERTIM atau yang bersesuaian dengan misi Taska.

#kitajagakita


Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...