Ahad, 5 April 2020

PKP : Pendidik Taska danTadika buka kelas 'online'

oleh

Nooraini binti Khaironi



 Sumber : Setetes embun


05042020, Sabtu.  

Kita masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), kerana wabak covid 19.  Dalam tempoh PKP terdengar golongan anggota masyarakat berkeluh kesah dengan ujian tersebut. Paling dekat di hati saya adalah keluhan para pendidik awal kanak-kanak yang telah merindui anak-anak didik mereka.  Masalah gaji mereka kesampingkan seketika.  Kerana itu diluar bidang kawalan mereka.  Namun mereka berdoa kepada Allah rezeki tetap ada.

Ia juga tiada kuasa saya untuk menawarkan solusinya.  Yang dapat saya lakukan adalah berdoa, agar Allah mempermudahkan urusan anda semua.

Apa kaitan dengan tajuk slot hari ini?😍

Mari kita baca penyataan ini...

sumber: Buku #HalaqahCinta


Mafhum ayat 216  Surah Al Baqarah jelas menyatakan bahawa Allah Maha Mengetahui hikmat cabaran ini.  Seperti coretan Setetes Embun  Setiap Ujian Allah Pasti ada Hikmahnya.

Buktinya, kita lihat ramai rakan pendidik di Taska dan Tadika di Malaysia berkongsi online aktiviti dalam group whatsapp ibu bapa.  Paling kurang 2 aktiviti untuk Taska dan 4 aktiviti bagi Tadika.  Sungguh kreatif.   Mereka ini tidak menerima latihan khusus tentang vitual kelas atau e-learning ini.  Pendekatan pengajaran ini lebih popular di peringkat institusi pendidikan tinggi.

MasyaALLAH, terserlah keikhlasan jiwa pendidik Taska dalam melaksanakan amanah menjalankan aktiviti rangsangan pertumbuhan dan perkembangan kepada bayi dan petateh, anak-anak syurga mereka.   Jika di lihat simple je namun ia bersesuaian dengan tahap umur anak asuhan dan bimbingan mereka.  Ini termasuklah juga anak-anak 'playschool'.

Tambah gempak pendidik di Tadika.  Buat sesi live dengan anak-anak.  Hingga ada yang explore masuk dalam  You Tube Channel.  Bangga you.  Bila aktiviti hand on  tempatan guna bahan kos rendah dilihat oleh warganet in the globe.  

Saya salute you all guys.

Mengapa?  

You all gigih menyampaikan ilmu kepada anak-anak syurga penuh komited.  Walaupun ibu ayah kata sibuk tak de masa buat dengan anak.  Itu belum bab gaji.  Kerana gaji bergantung daripada bayaran yuran bulanan.  

Allah hu akhbar

Yakinlah rezeki tetap ada.


Yang penting bersyukur dengan nikmat yang dimiliki, misalnya lihat Allah telah beri ilham untuk anda bertindak menyampaikan ilmu demi merangsang potensi ummah Nabi Muhammad S.A.W. secara online.  Sungguh pun fizikal terkurung tapi syukur amanah menyampaikan ilmu anda tetap junjung.


Yang penting terus tingkatkan usaha anda merangsang anak-anak syurga.  Yang penting merujuk Molly B. Zielezinki (2016) pastikan isi kandungan yang dikongsikan bersesuaian dengan kebolehan dan tahap usia kanak-kanak.  Kemudian plan online aktiviti anda agar menarik.  Bab ini memang mencabar.  Namun perkara ini anda boleh pelajari daripada You Tube atau bertanya kawan yang menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada anda.

Subhanallah.
Anda telah raise a standard early childhood education di Malaysia selaras dengan pembelajaran Abad ke 21 khususnya dalam penggunaan ICT dalam PdP.



Rujukan :

Molly B. Zielezinki (2016) What 7 factors should educators consider when choosing digital tools for underserved students? https://www.edsurge.com/news/2016-06-25-what-7-factors-should-educators-consider-when-choosing-digital-tools-

Ujian itu tanda Allah masih sayang sama kita... Al Quran menjawab
 http://setetesse.blogspot.com/2012/12/ujian-itu-tanda-allah-masih-sayang-sama.html



Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...