Rabu, 14 Mac 2012

Di manakah kesejahteraan kehidupan kanak-kanak kini?

Al Fatihah kepada Allahyarhammah adik  Nurul Nadirah.

Sesungguhnya hati saya teruntun dengan berita di dada akhbar berkenaan kejadian ini.
Memang selaku ummah  Islam kita perlu redha dengan ketentuan Allah.

Sungguhpun demikian akal kemanusiaan saya berbunga pelbagai persoalan.  

Di manakah perikemanusiaan dan sifat keinsanan individu yang memperlakukan si mangsa?
Tiadakah sekelumit rasa sayang?  
Tidakkah beliau ada pendengaran apabila mangsa menjerit kesakitan?
Bukankah dia tahu api itu panas?
Dan apabila terkena kulit akan terasa sakit.
Tidakkah beliau merasai kesakitan apabila secebis demi secebis anggota badan si kecil dijamah oleh kepanasan api?
Tidakkah beliau terasa hiba mendengar rintihan si kecil menangis  mohon ikhsan?
Sudah barang kali, si kecil akan menangis kesakitan.  
Menangis mohon kasihan.
Menangis kerana teramat ketakutan.
Menjerit kerana kesakitan.
Menjerit kerana kepanasan.
Dimana hilangnya pertimbangan selaku orang dewasa yang sepatutnya memberi perlindungan dan pertolongan kepada insan yang lemah seperti anak kecil ini?

Ya Allah
Kau berikanlah kekuatan iman kepada seluruh ahli keluarganya
Khususnya kepada ibunya
Aku dapat merasakan kekosongan akan kehilangan seorang cahaya mata
Oleh kerana hamba mu ini jua pernah kehilangan (keguguran) puteri kembar
Hanya Engkau Maha Penyayang dan Maha Mengetahui
Hanya kepada Engkau Ya Rahim
Daku mohon ketenangan

Amin.

Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...