Isnin, 19 Mac 2012

LARAS BAHASA REFLEKSI, juga JURNAL



Pada sesi ini saya akan memberi contoh laras bahasa yang boleh dijadikan panduan bagi menulis catatan berikut iaitu      Refleksi selepas P & P,   Jurnal Responden dan    Jurnal  Praktikum.

Bagaimanapun perlu saya ingatkan bahawa apa yang dicoretkan ini adalah berdasarkan kefahaman saya .   Namun saya amat mengalakkan anda turut membuat rujukan bahan sumber lain bagi  mendapatkan penjelasan yang lebih arif.

i)                    Refleksi selepas P & P.

Tugasan catatan refleksi ini merujuk kepada penilaian diri pelatih ke atas sesi pengajaran dan pembelajaran yang telah dilaksanakan bersama-sama murid/kanak-kanak di taska.   Umumnya, ia mencakupi akan kekuatan dan kelemahan diri pelatih dari sudut pengurusan pengolalaan aktiviti serta pencapaian objektif pembelajaran yang dirancang dalam ‘lesson plan’ yang menyatakan apakah yang murid/kanak-kanak akan dapat pada akhir pengajaran dan pembelajaran kelak.  Catatan ini perlu dilengkapkan dalam ruangan akhir rancangan mengajar harian anda.

Contoh:
Objektif Pembelajaran :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat:-
(i)                   Bercerita tentang salasilah keluarga sendiri.

      Contoh Refleksi: (Catatan guru/pengasuh)

    
Kekuatan Saya:
1.        Saya dapat mengelolakan aktiviti hari ini dengan lebih yakin.
2.       Gembira melihat semua murid ceria dan terlibat secara aktif sepanjang aktiviti berjalan.

Kelemahan Saya:
1.        Bagaimanapun saya kurang berjaya  mengawal disiplin sebilangan  murid ketika sesi berlangsung sehingga menyebabkan 2 orang pelajar berebut kad bergambar.

Bagaimana saya boleh memperbaiki diri saya:
Kejadian ini memberi pengajaran kepada saya agar pada kelas yang mendatang saya perlu melakukan perkara berikut;
1.        Pastikan bilangan bahan bantu mengajar mencukupi berdasarkan bilangan murid.
2.       Perlu merangka susunan aktiviti secara kumpulan besar, kumpulan kecil dan individu dengan lebih tersusun.


ii)                   Jurnal Tentang  Responden.

Catatan jurnal ini merujuk kepada seorang responden/kanak-kanak yang telah anda kenalpasti untuk melihat perkembangannya.  Jikalau di tadika, anda perlu merujuk kepada tunjang-tunjang  KSPK iaitu;
1.Tunjang komukasi,
2.Tunjang fizikal & Estetika,
3.Tunjang sains & teknologi,
4.Tunjang keterampilan diri
5.Tunjang kemanusiaan
6.Tunjang kerihanian,sikap dan nilai.  

Manakala ketika melakukan praktikum di taska pula anda perlu membuat pemerhatian seorang kanak-kanak bagi perkembangannya dari segi    Fizikal,  Bahasa,  Kognitif dan    Sosioemosi.

Contoh laras bahasa jurnal responden di taska.

Nama murid/kanak-kanak:  Mamat bin Dol
Tarikh: 15/5/2010
Umur: 3 tahun
Lokasi: Ruang makan
Masa: 12.00
Nama pemerhati/pelatih:  Normah Hamid
Maklumat kejadian/peristiwa:

Pada waktu makan tengahari, semua kanak-kanak sedang menikmati hidangan nasi goreng masing-masing. Tiba-tiba Mamat berkata kepada Kira. ”Kita suka makan sayur.  Kira, makanlah sayur”. Lalu, Mamat menyuapkan sayur kacang panjang ke mulut Kira. “Sayur buat kita sihat, kalau tak makan sayur mak kita kata nanti kita selalu sakit”.  Kira pun mengunyahnya. Mamat tersenyum.  “Sayur sedapkan ” Jelas Mamat kepada Kira.  Kira mengangguk.  “Emm, sedap” katanya. 

Kemudian mereka meneruskan suapan masing-masing.

Huraian:

  •           Mamat telah menunjukkan contoh sikap -kesedaran bahawa makan sayur suatu amalan pemakanan yang penting bagi kesihatan.
  •         Tindakan Mamat menyuapkan sayur kacang ke mulut Kira menjadi petunjuk bahawa perkembangan sosioemosinya yang sihat.

Cadangan Penyelesaian:

Sebaiknya pada waktu tersebut pengasuh memuji tindakan Mamat dan Kira yang makan sayur.  Agar menjadi motivasi kepada kanak-kanak lain, yang majoriti tidak makan sayur kacang dan lobak merah yang terkandung dalam nasi goreng berkenaan.  Untuk meningkatkan kesedaran kepentingan makan makanan sihat, pelatih dicadangkan melakukan satu aktiviti berkaitan dengan topik ini pada sesi akan datang.


iii)                 Jurnal Pengalaman Semasa Praktikum.

Bahagian ini menuntut pelatih merekodkan catatan periha peristiwa yang amat signifikan kepada dunia kerjaya seorang pendidik dalam pendidikan awal kanak-kanak.  Ia meliputi aspek tanggungjawab kerjaya; persekitaran tempat kerja; hubungan dengan rakan sekerja dan pasangan praktikum pelatih; pengalaman yang diterima daripada peristiwa ketika berpeluang berhubungan dengan penglibatan ibu bapa atau penjaga murid/kanak-kanak. 

Contoh: Catatan guru/pengasuh

Tarikh:
    16hb Mac 2010 (Hari Isnin)
                                     
Kekuatan Saya:
  •              Saya lebih yakin melaksanakan tugasan praktikum di tadika ini, apabila guru pembimbing saya, Cik Nora, Guru Kelas 6 Kasih menyatakan saya memiliki suara yang lantang dan bijak menggunakan laras bahasa yang mudah difahami oleh murid-murid.
  •             Saya menyediakan bahan bantu mengajar yang berwarna-warni dalam bilangan yang cukup bagi member peluang kepada semua kanak-kanak melibatkan diri dalam aktiviti.


Kelemahan Saya:
  •              Bagaimanapun menurut rakan pasangan praktikum, saya perlu meningkatkan penguasaan mengawal murid.
  •             Kurang peka dengan reaksi kesediaan murid-murid terhadap sesi pengajaran dan pembelajaran pada hari ini.
  •             Guru pembimbing saya turut member komen bahawa saya lebih menjurus kepada memberi arahan kepada murid-murid.
  •             Tidak memberi cukup masa kepada murid-murid untuk mencuba sebaliknya lebih banyak menyampaikan maklumat.


Bagaimana saya boleh memperbaiki diri saya:
  •              Oleh yang demikian saya perlu mengambil langkah-langkah di bawah bagi mengatasi kelemahan di atas iaitu;

o   Pada sesi pengajaran dan pembelajaran yang akan datang saya perlu  menyediakan rangka susunan aktiviti yang melibatkan kumpulan besar, kumpulan kecil dan individu secara kemaskini dan mantap.
o   Saya perlu melatih diri agar sentiasa siap sedia dan prihatin kepada kanak-kanak/murid prasekolah.
o   Saya perlu melatih diri menggunakan kaedah pengajaran berpusatkan murid, di mana peranan saya adalah sebagai pembimbing.

Selamat Maju Jaya.


Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...