Rabu, 28 Mac 2012

PUPUK RASA MINAT SUBJEK SENI DI KALANGAN PELAJAR

SUBJEK SENI dewasa kini agak di pinggirkan pada peringkat Sistem Pendidikan Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah.   Seingat saya sejak dulu lagi.  


Pada entry hari ini saya ingin berkongsi pengalaman lalu.  Pada waktu peringkat remaja,  ketika dalam Tingkatan 4.  Saya mendapat Aliran Sains.  Tetapi minat dan kecintaan saya kepada sastera dan seni kreatif sungguh menebal.  Atas desakan orang tua, saya ikutkan.  Masuk kelas Sains.  Namun dalam diam saya merayu kepada Guru Besar agar dapat memasuki Sains Perdagangan.  Alhamdulillah.  Saya perolehi apa yang saya kehendali dan cintai.  Lalu aktiviti Kurikulum saya aktif dalam Persatuan Seni Kreatif dan Persatuan Sejarah.   Sungguhpun tidak pernah menghadiri kelas Seni Lukis, saya pernah mendapat beberapa hadiah utama dalam Pertandingan Seni Kraf dan Penulisan Sajak, walau pun di peringkat sekolah. Adui! persaingan daripada kalangan pelajar Sastera bukan calang-calang orang.   


Hasilnya, cara pemikiran saya memang kritis.   Oleh itu jiwa dan kerjaya saya tidak seperti kebanyakan rakan-rakan sebaya yang menjadi usahawan, guru atau dalam erti kata lain bekerja sebagai kakitangan kerajaan.  Sebaliknya saya memilih bekerja dengan NGO.   

Di NGO, seorang staf mengalas tanggungjawab isu yang besar.   Saya perlu mempraktikkan kemahiran berfikir, analisas dan strategik.  Kemudian mengerjemahkan dalam penulisan memorundum atau kertas projek dan sebagainya.    ADa MASanya pula, saya perlu meluahkan mesej kempen dalam bentuk seni visual sama ada poster atau lakaran kartun.


Jikalau diimbas kembali bidang tugas semasa di NGO dulu, sememangnya saya seorang individu yang memiliki keseimbangan IQ dan EQ.   Perkembangan HOKA dan HOKI saya adalah holistik.  Juga melibatkan 9 aspek kecerdasan  pelbagai yang telah diperkenalkan oleh Howard Gardner.  


Alhamdulillah saya mampu membuat penyesuaian psikologikal pada setiap peringkat pemasalah hidup kerana konflik emosi.   Kini, saya mengguna pakai kaedah seni visual bagi menanamkan kecintaan kepada sesi ilmu kepada 2 orang putera saya,  dalam peringkat awal remaja.   Saya kelaskan mereka ini adalah pelajar sederhana dalam pencapaian akademik.  Iaitu dari segi IQnya.   

Sungguhpun demikian setelah 36 bulan menjadi ibu sepenuh masa, saya amat bersyukur ke hadrat Illahi melihat pencapaian dari segi perkembangan jasmani, emosi dan rohaninya.  Pada mengamatan saya  mereka memiliki nilai-nilai menjurus kepada Komponen Ketrampilan Diri , Tunjang Kemanusiaan  serta Tunjang Sains Teknologi (mulai menunjukkan kemajuan).  


Sumbangan saya kepada pihak sekolah adalah memberi feedback kepada para guru anak-anak saya ini bahawa mereka dalam proses kematangan untuk menyerap kemahiran penaakulan.  


MORALNYA:


Sebenarnya kemahiran seni amat membantu individu menjadi seorang yang kreatif dan kritis serta berjiwa penyabar dalam menhadapi sebarang masalah.   Mereka ini seorang yang teliti dan prihati dalam segala segi.  Khasnya mementingkan hasil yang bernilai tinggi.  Dalam erti kata lain fokus kepada produktiviti.   Justeru itu saya amat menyokong usaha murni YB Datuk Seri Dr Rais Yatim, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan seperti dalam petikan berita UTUSAN MALAYSIA, Rabu, 28 Mac, 2012. Dalam Negeri. m/s : 21.


Jadual : Konflik emosi dan ciri-cirinya.


Peringkat konflik
Ciri-ciri Perkembangan Emosi

0-1½ (bayi)
Kepercayaan lawan
ketidakpercayaa

 Rasa kepercayaan dibina dalam tahun pertama
 membina rasa kepercayaan secara peringkat
 membina rasa  ketidakpercayaan jika keperluannya tidak dapat
dipenuhi
ketidakpercayaan akan membentuk tingkah laku negati

1½-3
(awal kanak-kanak)
Autonomi Lawan
Malu/Rag

 Keinginan memiliki kuasa
 keinginan membuat sesuatu dengan daya usaha sendiri
 merasa malu jika tidak diberi kuasa
 merasa malu didepan orang
 merasa takut melakukan kesalahan
3-6
(awal kanak-kanak
tadika)
Inisiatif lawan serba salah
 belajar cepat
 bergerak cepat
 peka kepada yang betul dan salah
 merasa serba salah jika ketawa
 membina sikap negatif jika merasa serba salah

6-11
( kanak-kanak)
kerajinan lawan
kompleks lawan
rendah diri

 keinginan menguasai sesuatu
 keinginan berjaya
 menguasai kemahiran asas fizikal dan sosial
 memerlukan peneguhan positif/ penghargaan terhadap tugas
yang disempurnakannya
 merasa komplek rendah diri jika dikritik

12-20
(remaja)
Identiti lawan
keliruan identit

 Cuba memahami diri
 menghadapi krisis identiti
 sensitif kepada perubahan badan dan imej diri
 membentuk konsep kendiri positif dan juga negatif
 perkembangan emosi berlandaskan emosi dari peringkat 
peringkat dahulu
21-25
(Awal Dewasa)
Kemesraan lawan
keterasingan

 berusaha terus mencari identity
 berusaha membentuk ikatan kemesraan
 sesetengah individu yang gagal kerana pengalaman kecewaan,
terus keterasingan


26-60
 Generativiti bermaksud memberi sumbangan kepada generasi
berikutnya atau melakukan aktiviti produktiviti
 individu akan merasa kecewaan kerana gagal dalam pencapaian
yang bermakna

61 ke atas
 Integriti adalah hasil kebangaan terhadap kehidupan yang
berharga
 orang tua yang kurang puas hati dengan kehidupannya akan
takut mati

Tiada ulasan:

Misi Ramadhan 1445H

Salam Ukuwah. Alhammdulillah.   Dengan izin Ilahi dapat bertaut kembali dengan blog saya ini.    Oleh itu saya akan berkongsi insight berken...