eNTRY HARI Ini saya ingin berkongsi maklumat di atas. Saya berpendapat maklumat ini penting kepada Pengusaha dan Penyelia taska.
Pembaca yang budiman,
Peraturan 7(1) Taman Asuhan Kanak-kanak (Di institusi),
1985 menyatakan :
“penyelia suatu taman hendaklah
menyelenggarakan rekod termasuk –
…merekodkan pembaharuan dalam pembesaran dan kemajuan tiap-tiap
orang kanak-kanak semasa anak-anak
berada di taman…”
Penyataan
ini merujuk kepada rekod kemajuan dan perkembangan kanak-kanak. Rekod ini penting kerana ia mencatatkan segala
hasil pencapaian kanak-kanak pada akhir segala aktiviti yang telah dijalankan
di taska. Dapatan tersebut sebenarnya bertindak sebagai sumber
maklumat yang menjadi asas rujukan kepada perancangan aktiviti tahunan, bulanan, mingguan dan harian
di taska.
Malahan
ia menjadi teras aras proses amalan asuhan perkembangan menyeluruh dalam
aktiviti pembelajaran yang dilaksanakan oleh pengasuh atau tenaga pengajar di sesebuah
taska.
Oleh
kerana taska institusi adalah tenaga professional awal yang bertanggungjawab
merangsang potensi kemahiran asas kehidupan dari aspek perkembangan kognitif,
sosioemosi, bahasa dan fizikal. Dengan cara ini para tenaga petugas di taska
akan menghargai perkembangan kemahiran kanak-kanak dari segi domin afektif,
psaikomotor dan kognitif.
Penilaian.
Penilaian
adalah suatu proses pemerhatian kepada kemajuan kanak-kanak secara berterusan mengikut jangka waktu yang
ditentukan serta bergantung kepada keperluan yang dirancangkan. Tujuannya untuk mendapatkan maklumbalas
tentang keberkesanan aktiviti pembelajaran yang telah dilaksanakan dengan
kanak-kanak.
Ini dikukuhkan lagi tafsiran penilaian yang diberikan
oleh SelfGrowth.com ialah ;
“Assessment is the process
of documenting, usually in measurable
terms, knowledge, skills,
attitudes and beliefs.”
Maka penyelia perlu mendokumentasikan
segala rekod penilaian kanak-kanak.
Hasil
proses penilaian yang direkodkan, membolehkan pengasuh merancang tindakan
susulan yang sesuai dengan proses pembelajaran seterusnya berdasarkan minat,
kesediaan dan tahap keupayaan kebolehan kanak-kanak bersesuaian dengan
kemahiran asas perkembangan yang dimilikinya pada ketika itu. Pada masa yang sama para petugas/pengasuh
boleh membuat refleksi atau penilaian diri terhadap keberkesanan peranannya
sebagai penyampaian maklumat, pemudahcara atau fasilitator, pendidik dan mentor
kepada kanak-kanak.
Justeru
itu tugasan ini mampu meningkatkan etika
profesionalisme perkhidmatan asuhan kanak-kanak di taska.
Instrumen yang boleh
digunakan untuk penilaian adalah hasil kerja, lembaran kerja, senarai semak dan
catatan pemerhatian anekdote.
Harapan saya maklumat di atas memberi manfaat, khasnya kepada Pengusaha dan Penyelia taska.
Insya-Allah akan bersambung …
Sumber Rujukan:
- Modul Kursus Asas Asuhan Kanak-kanak, Jabatan Kebajikan Masyarakat, Malaysia.
- Kandungan Kurikulum Pelaksanaan Program Latihan Guru Prasekolah Swasta dan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia.
- http://mahirkmm.tripod.com/taksir2.htm
- http://www.selfgrowth.com/articles/Definition_Assessment_Tools.html
*** Penulis memiliki pengalaman bertugas sebagai
Senior Supervisor, Taska i-play.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan